Weekend workshop: Wat is kant? 31 aug. - 1 sept. 2019

Detail van een doopjurk gemaakt van Brussels kant  c. 1820. TRC 2014.0831.

Detail van een doopjurk gemaakt van Brussels kant c. 1820. TRC 2014.0831.

Kant is één van de fijnste stoffen die door de mens kan worden gemaakt. Kant wordt al eeuwenlang in verschillende vormen gefabriceerd, en deze verschillen weerspiegelen veranderingen in levenswijze, mode en technologie. Maar er zijn nog heel veel vragen. Zoals: wat is nu eigenlijk kant? Hoe wordt het gemaakt? Hoe kun je de verschillende vormen onderscheiden? Dit zijn enkele van de vragen (en er zijn er nog veel meer) die we hopen te beantwoorden op deze tweedaagse cursus.

Het doel van de cursus, die een herhaling is van een succesvolle cursus die in november 2017 en september 2018 is gegeven, is om de deelnemers in staat te stellen de beginselen van kant-productie te begrijpen, en om de verschillende gereedschappen en vormen van kant te bekijken en bestuderen.

De eerste dag is gewijd aan de identificatie van de voornaamste typen van kant, met inbegrip van appliqué en geborduurd kant. Dit deel van de cursus omvat ook praktisch werk. De tweede dag wordt besteed aan de identificatie van allerlei voorbeelden van kant, en het zelf maken van enkele stukjes kloskant.

Deelnemers zullen allerlei soorten kant uit de collectie van het TRC kunnen bestuderen, sommige daarvan zijn zeer uitzonderlijk. De cursus wordt gegeven door Olga Ieromina, een kantklosser en conservator van de TRC kant-collectie. Als u zelf enige stukken kant tijdens de cursus wilt laten bestuderen, aarzel dan niet deze mee te nemen. 

Datum: 31 augustus en 1 september 2019. Tijd: 10.00 – 16.00. Plaats: TRC Leiden, Hogewoerd 164, 2351 HW Leiden. Docent: Olga Ieromina. Taal: English. Registratie tevoren is verplicht ( Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. ). Kosten: 175 euro. Aantal deelnemers: maximaal 8.

Lees meer: Weekend workshop: Wat is kant? 31 aug. - 1 sept. 2019

 

Krakow and Auschwitz: beauty and horror

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

Part of a costume gallery with local clothing. Courtesy Museum of Ethnography, Krakow, Poland.

Part of a costume gallery with local clothing. Courtesy Museum of Ethnography, Krakow, Poland.

On Wednesday, 5th June 2019, Willem Vogelsang wrote:

I am just back from six days in the beautiful town of Krakow, Poland. It was an academic meeting that took me there in the first place, but fortunately I had the chance to stay a few days longer to get to know Krakow a little bit better.

I was really taken with the ethnographic museum, which houses a large and beautiful collection of regional clothing from Krakow and surroundings. To be precise, the name of the Museum is the Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie. It was established in the early 20th century, and its holdings are very much based on the folk art brought together by the collector, Seweryn Udziela. The Museum is currently housed in the former town hall of Kazimierski, a suburb of Krakow. Most of the collection, as said, reflects Polish culture, and in particular that of southern Poland.

Lees meer: Krakow and Auschwitz: beauty and horror

 

Fowler Museum Los Angeles: Special exhibition curated by director TRC, 17 March - 18 August 2019

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

Woman's jacket from Syria, late 19th - early 20th cent., front and back (Fowler Museum at UCLA X2018.20.3).

Woman's jacket from Syria, late 19th - early 20th cent., front and back (Fowler Museum at UCLA X2018.20.3).

 

Dressed with Distinction: Garments from Ottoman Syria is the title of a new exhibition at the Fowler Museum in Los Angeles. The exhibition explores the region’s textile production during the late nineteenth and early twentieth centuries, when Syria was an international hub for the trade and production of handwoven cloth.

With a focus on the social and seasonal contexts in which garments were worn by men, women, and children, the exhibition’s presentation of these distinguished textiles enables audiences to engage with Syrian culture and weaving techniques from a bygone era.

The exhibition is curated by Dr. Gillian Vogelsang-Eastwood, Director of the Textile Research Centre (TRC Leiden). The exhibition can be seen until 18th August 2019.

For more information on the exhibition, click here.

   

A Russian ribbon with a history

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

A St. George ribbon, produced and distributed in Russia to mark the end of World War II (May 2019). TRC collectiom

A St. George ribbon, produced and distributed in Russia to mark the end of World War II (May 2019). TRC collectiom

On Saturday, 18th May 2019, TRC volunteer Shelley Anderson wrote:

I visited St. Petersburg (Russia) on a national holiday. Victory Day, 9 May, celebrates the end of the Second World War, or, as it’s known in Russia, the Great Patriotic War. Millions had gathered in St. Petersburg to participate in a massive parade. Many carried placards with photographs of relatives who had fought and died during the war and the brutal siege the city had suffered. You could spot some people in 1940s-style military uniforms. Thousands of people also wore a ribbon on their chest.

I was curious about this wide ribbon, tied in a bow. It’s called the Saint George ribbon, after a patron saint of Russia, and has three black stripes and four orange ones. It is worn on the left side, closest to the heart, as a symbol of respect for those who  died during the war and as a symbol of pride in being Russian. Its history goes back to 1769, when Empress Catherine the Great first established the prestigious military decoration, the Order of St. George. The black stripe symbolised gun powder, while the orange symbolised the fire of war.

Lees meer: A Russian ribbon with a history

 

501(c)(3)

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

For many of us, the code 501(c)(3) means nothing, but in the US it is very important, it means that financial and object donations to a registered charity can be tax deductable for American tax payers.

From May 2019, the Textile Research Centre, Leiden (TRC Leiden) and the Tracing Patterns Foundation, Berkeley (TPF) will be working together to raise funds for textile studies and textile craftspeople worldwide.

The Tracing Patterns Foundation is a 501(c)(3) non-profit cultural organisation based in California and headed by textile scholar and curator Dr. Sandra Sardjono. All financial and object donations made through the TPF are tax deductible for US tax payers.

Lees meer: 501(c)(3)

   

Pagina 1 van 3

Zoek in TRC website

TRC in een notendop

Hogewoerd 164, 2311 HW Leiden. Tel. +31 (0)71 5134144 / +31 (0)6 28830428  info@trc-leiden.nl

Openingstijden: Maandag tot/met donderdag, van 10.00 tot 16.00 uur. Andere dagen alleen volgens afspraak.

Bankrekening: NL39 INGB 0002 9823 59

Toegang gratis, maar een vrijwillige bijdrage is zeer welkom.

TRC Gallery tentoonstelling, 22 jan. - 27 juni 2019: Fijn fluweel!

facebook 2015 logo detail

 

 

Financiële giften

The TRC is afhankelijk van project-financiering en privé-donaties. Al ons werk wordt verricht door vrijwilligers. Ter ondersteuning van de vele activiteiten van het TRC vragen wij U daarom om financiële steun:

Giften kunt U overmaken op bankrekeningnummer NL39 INGB 000 298 2359, t.n.v. Stichting Textile Research Centre.

Omdat het TRC officieel is erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI), en daarbij ook nog als een Culturele Instelling, zijn particuliere giften voor 125% aftrekbaar van de belasting, en voor bedrijven zelfs voor 150%. Voor meer informatie, klik hier

Voor het overmaken van giften, kunt U ook gebruik maken van Paypal:


Abonneer u op de TRC Nieuwsbrief